Tuesday, January 15, 2008

Rif Nedarim 7b {23b - 24b}

7b

{Nedarim 23b continues}

בו ומדירו נדרי זרוזין הם
והרוצה שלא יתקיימו נדריו כל השנה יעמוד בראש השנה ויאמר כל נדר שאני עתיד לידור יהא בטל ובלבד שיהא זכור בשעת הנדר
and he forbids him by vow {if he does not agree}, this is just a vow of incentive {and is not effective}. And {furthermore}, if one wishes that his vows will not stand, throughout the entire year, he should stand on Rosh haShana and say "any vow which I will in the future vow should be nullified, provided he remembers at the time of the vow."

אי זכור בשעת הנדר עקריה לתנאי' וקיים לי לנדריה
אמר אביי תני ובלבד שלא יהא זכור בשעת הנדר
רבא אמר לעולם כדקתני והכא במ"ע כגון שהתנה בר"ה ולא ידע מאי התנה והשתא קנדר אי זכור בשעת הנדר ואמר על דעת הראשונה אני נודר נדרא לית ביה מששא ואי לא אמר על דעת הראשונה אני נודר עקריה לתנאי' וקיים לנדריה
If he remembers at the time of the vow, he is uprooting his stipulation and sustaining his vow?!
Abaye said: Teach {instead}: So long as he does not remember at the time of the vow.
Rava said: Really, it is as we learnt. And in what is this dealing? Such that he stipulated during Rosh haShana and did not know what he stipulated, and now he vowed. If he remembers at the time of the vow and said "I am vowing with the initial intent in mind," then there is no substance to it. And if he does not say "I am vowing with the initial intent in mind," he is undermining his stipulation and establishing his vow.

רב הונא בר חיננא סבר למדרשיה בפירקא א"ל רבא תנא קא מסתם ליה סתומי שלא ינהגו קלות ראש בנדרים ואת דרשת ליה בפרקא
Rav Huna bar Chinena thought to expound this at the public teaching session. Rava said: The Tanna intentionally obscured it {by giving a defective text} so they people would not treat vows lightly, and you will expound it in the public session?!

איבעיא להו פליגי רבנן עליה דר"א או לא פליגי
ואת"ל פליגי הלכתא כוותיה או לא.
ת"ש יתר ע"כ א"ר אליעזר ב"ר יוסי קונם שאני נהנה לך אם אין אתה מתארח אצלי ואוכל עמי פת חמה ושותה עמי כוס של חמין והלה הקפיד נגדו אף אלו נדרי זרוזין ולא הודו לו חכמים
מאי לאו אף בקיימתא
וש"מ פליגי רבנן עליה ש"מ
It was a question to them:
Do the Sages argue on Rabbi Eliezer {beRabbi Yossi} or do they not argue? And if you say they do argue, is the halacha like them or not?

Come and hear: More than this Rabbi Eliezer ben Rabbi Yossi said:
{Nedarim 24a}
Konam that I benefit you if you do not be my guest and eat with me fresh bread and drink with me a hot drink, and other refuses him, even these are vows of encouragement.
And the Sages did not agree with him.

{Nedarim 24b}
Is it not {that they dispute} even by the first case, and we deduce from here that the Sages argue on him? We indeed so deduce.

מאי הוי עלה
ת"ש דאמר רב הונא הלכה כר"א בר"י
וכן א"ר אדא בר אהבה הלכה כראב"י מכלל דפליגי
What is the conclusion about this?
Come and hear. For Rav Huna said: The halacha is like Rabbi Eliezer beRabbi Yossi. And so did Rav Adda bar Ahava say: The halacha is like Rabbi Eliezer beRabbi Yossi.
We can derive that they {=the Sages} thus argue {on Rabbi Eliezer beRabbi Yossi}.

Mishna:
נדרי הבאי
אמר קונם אם לא ראיתי בדרך הזה כעולי מצרים אם לא ראיתי נחש כקורת בית הבד
Vows of exaggeration:
If he said: Konam if I did not see on this road like those who left Egypt; If I did not see a snake like the beam of an olive press.

No comments: