5b
Note: Here is the Rif Yomi video for Nedarim daf 16b. Runtime is 4 minutes.
{Nedarim 16b}
Gemara:
רב כהנא מתני א"ר גידל אמר רב
ורב טביומי מתני א"ר גידל אמר שמואל
מנין שאין נשבעין לעבור על המצוה שנאמר לא יחל דברו
דברו אינו מיחל אבל מיחל הוא לחפצי שמים
מ"ש נדרים דכתיב איש כי ידור נדר לה' לא יחל דברו שבועה נמי הא כתיב או השבע שבועה לה'
אמר אביי הא דקאמר הנאת סוכה עלי הא דאמר שלא אהנה מן הסוכה
אמר ליה רבא וכי מצות ליהנות ניתנו
אלא אמר רבא הא דאמר ישיבת סוכה עלי הא דאמר שבועה שלא אשב בסוכה
ורב טביומי מתני א"ר גידל אמר שמואל
מנין שאין נשבעין לעבור על המצוה שנאמר לא יחל דברו
דברו אינו מיחל אבל מיחל הוא לחפצי שמים
מ"ש נדרים דכתיב איש כי ידור נדר לה' לא יחל דברו שבועה נמי הא כתיב או השבע שבועה לה'
אמר אביי הא דקאמר הנאת סוכה עלי הא דאמר שלא אהנה מן הסוכה
אמר ליה רבא וכי מצות ליהנות ניתנו
אלא אמר רבא הא דאמר ישיבת סוכה עלי הא דאמר שבועה שלא אשב בסוכה
Rav Kahana recited: Rav Gidel cited Rav:
And Rav Tivyomi recited: Rav Gidel cited Shmuel:
From where that we do not swear to transgress a commandment {that is, that the oath will not take hold}? For it is stated {Bemidbar 30:3}:
Why are vows different, in that it states אִישׁ כִּי-יִדֹּר נֶדֶר לַה... לֹא יַחֵל, דְּבָרוֹ {stressing LaHashem, thus even for Divine matters}. By oaths as well, it is written או השבע שבועה לה' {--actually, it does not say this, but the word laHashem precedes it, as we see above}.
Abaye said: Here {by vows} is where he said "the benefit of a Succah upon me," whereas here {by an oath} is where he said "that I will not benefit from a Succah."
Rava said to him: But precepts were not given for benefit {/enjoyment, and so one cannot technically be said to be benefiting from a precept}!
Rather, Rava said: Here {by vows} is where he said "dwelling in a Succah upon me," whereas here is where he said "an oath that I will not dwell in a Succah."
And Rav Tivyomi recited: Rav Gidel cited Shmuel:
From where that we do not swear to transgress a commandment {that is, that the oath will not take hold}? For it is stated {Bemidbar 30:3}:
Why are vows different, in that it states אִישׁ כִּי-יִדֹּר נֶדֶר לַה... לֹא יַחֵל, דְּבָרוֹ {stressing LaHashem, thus even for Divine matters}. By oaths as well, it is written או השבע שבועה לה' {--actually, it does not say this, but the word laHashem precedes it, as we see above}.
Abaye said: Here {by vows} is where he said "the benefit of a Succah upon me," whereas here {by an oath} is where he said "that I will not benefit from a Succah."
Rava said to him: But precepts were not given for benefit {/enjoyment, and so one cannot technically be said to be benefiting from a precept}!
Rather, Rava said: Here {by vows} is where he said "dwelling in a Succah upon me," whereas here is where he said "an oath that I will not dwell in a Succah."
No comments:
Post a Comment