Tuesday, July 29, 2008

Rif Gittin 9a {18b-19a}

9a

{Gittin 18b continues}

ומאן דאמר משום עדים פסול
וקיימא לן כרבי יוחנן
and according to the one who said that they have the status of witnesses, it is invalid.
And we establish like Rabbi Yochanan.

מיחתם לכתחלה קרוב או פסול אמרי לה כשר ואמרי לה פסול
אמרי לה כשר תנאי הוא ואמרי לה פסול אתי לאיחלופי בקיום שטרות דעלמא
If the relative or someone invalid to be a witness signs first {among the first two}, some say it is valid and some say it is invalid. Some say it is valid -- it is a condition {rather that a witness}. And some say it is invalid -- one might come to confuse this law with the law of establishing legal deeds in general.

{Gittin 19a}
Mishna:
בכל כותבין בדיו בסם בסיקרא בקומוס ובקנקנתום ובכל דבר שהוא של קיימא
אין כותבין לא במשקין ולא במי פירות ולא בכל דבר שאינו של קיימא
על הכל כותבים על העלה של זית ועל הקרן של פרה ונותן לה את הפרה ועל יד של עבד ונותן לה את העבד
ר' יוסי הגלילי אומר אין כותבין לא על דבר שיש בו רוח חיים ואל על האוכלין
THE GET MAY BE WRITTEN WITH ANY MATERIAL, WITH INK, WITH PAINT, WITH 'RED', WITH GUM, AND WITH CALCANTHUM {VITRIOL}, AND WITH ANYTHING WHICH IS LASTING. IT MAY NOT RE WRITTEN WITH LIQUIDS OR WITH FRUIT-JUICE OR WITH ANYTHING THAT IS NOT LASTING.

[THE GET] MAY BE WRITTEN ON ANYTHING — ON AN OLIVE LEAF [ETC.] [HE MAY WRITE IT] ON THE HORN OF AN OX AND GIVE HER THE OX, OR ON THE HAND OF A SLAVE AND GIVE HER THE SLAVE.
RABBI YOSSI HAGLILI SAYS: [A GET IS] NOT [TO BE WRITTEN] ON ANYTHING LIVING OR ON FOODSTUFF.

Gemara:
ובכל דבר שהוא של קיימא לאיתויי מאי
לאיתויי הא דתני רב חנניא כתבו במי טריא ואפצא כשר
"OR WITH ANYTHING THAT IS LASTING":
To include what? To include that which Rabbi Chanania {our gemara: Chanina} taught: If it was written with the juice of wine-lees, or gall-nut [juice], it is valid.

ודוקא במגילתא דלא עפיצא אבל במגילתא דעפיצא פסול
דקי"ל אין מי מילין על גבי מי מילין
And this is specifically by a scroll which was not treated with gall-nut water, but on a scroll treated with gall-nut water, it is invalid, for we establish {in Gittin 19b-20a} that gall-nut water does not make any mark on [a sheet treated with] gall-nut water.

תאני ר' חייא כתבו באבר בשחור ובשיחור כשר
Rabbi Chiyya taught: If the get is written with lead, with black pigment or with coal, it is valid.

איתמר עדים שאין יודעין לחתום
אמר רב מקרעין להם נייר חלק וממלאין את הקרעין דיו
It was stated {by Amoraim}:
Witnesses who do not know how to sign:
Rav said: We tear the paper for them {make incisions} and they fill the gaps with ink.

No comments: