Monday, July 28, 2008

Rif Gittin 7b {16b - 17a}

7b

{Gittin 16b}

אלמא קסבר שנים שהביאו גט ממדינת הים אין צריכין שיאמרו בפנינו נכתב ובפנינו נחתם
אמר ליה ר' אסי אלא מעתה סיפא דקתני שנים אומרים בפנינו נכתב ואחד אומר בפני נחתם פסול ורבי יהודה מכשיר
טעמא דאין הגט יוצא מתחת ידי שניהם הא גט יוצא מתחת ידי שניהן מכשרי רבנן
אמר ליה אין
וכי אין הגט יוצא מתחת ידי שניהן במאי פליגי מר סבר גזרינן דלמא אתי לאיחלופי בקיום שטרות דעלמא
ומר סבר לא גזרינן
Thus he {=Rav Shmuel bar Yehuda, or Rabbi Yochanan whom he cited} maintains that if two brought from an overseas country, they do not need to say "before us it was written and before us it was signed."
Rabbi Assi {our gemara: Abaye} said to him: But now, the sefa which teaches "if two say 'before us it was written' and one says 'before me it was signed,' it is invalid. But Rabbi Yehuda validates." The reason is that the get did not go out from under both of their hands {as agents}, but if the get went out from under both their hands, the Sages {and not just Rabbi Yehuda} would validate it.
He {=Rav Shmuel bar Yehuda} said to him: Yes.

And when the get does not go out from under both their hands, in what do they {=Rabbi Yehuda and the Sages} argue? One master {=the Sages} holds that we decree lest we come to apply this law to establishing deeds in general. And one master {=Rabbi Yehuda} holds that we do not decree.

רבה בר בר חנה חלש
עול לגביה רב יהודה ורבנן לשיולי ביה
בעו מיניה שנים שהביאו גט ממדינת הים צריכין שיאמרו בפנינו נכתב ובפנינו נחתם או אין צריכין
אמר להו אין צריכין ומה אילו אמרי בפנינו גירשה מי לא מהימני:
Rabba bar bar Chana was ill. Rav Yehuda and the Sages entered to inquire after him {=his health}. They asked him: Two who brought a get from an overseas country, do they need to say "before us it was written and before us it was signed?"
He said to them: They do not need to. For had they said "before us she was divorced," would they not be believed?

{Gittin 17a}
אחד אומר בפני נכתב ושנים אומרים בפנינו נחתם כשר:
רב אסי אשכחיה לרבי אמי דיתיב וקאמר אמר רבי יוחנן אפילו גט יוצא מתחת ידי עדי חתימה [כשר]
אלמא קסבר שנים שהביאו גט ממדינת הים אין צריכין שיאמרו בפנינו נכתב ובפנינו נחתם
וכן הלכה
"IF ONE SAYS, IT WAS WRITTEN IN MY PRESENCE' AND TWO SAY 'IT WAS SIGNED IN OUR PRESENCE,' IT IS VALID":
{see gemara inside to compare the girsa}
Rav Assi found Rabbi Ammi sitting and saying, "Rabbi Yochanan said: Even if the get went out from under the hands {=they were agents} of the witnesses to the signing {but not the writing} [it is valid].
Thus, it is clear that he holds that two who brought a get from an overseas country do not need to say "before us it was written and before us it was signed."

And so is the halacha.

Mishna:
נכתב ביום ונחתם ביום בלילה ונחתם בלילה בלילה ונחתם ביום כשר
ביום ונחתם בלילה פסול
ור"ש מכשיר
שהיה רש"א כל גטין שנכתבו ביום ונחתמו בלילה פסולין חוץ מגיטי נשים
IF [A GET WAS] WRITTEN BY DAY AND SIGNED ON THE [SAME] DAY, WRITTEN BY NIGHT AND SIGNED ON THE [SAME] NIGHT, WRITTEN BY NIGHT AND SIGNED ON THE DAY [FOLLOWING], IT IS VALID.

IF IT WAS WRITTEN BY DAY AND SIGNED ON THE NIGHT [FOLLOWING], IT IS INVALID.
RABBI SHIMON DECLARES IT VALID.

FOR RABBI SHIMON USED TO SAY THAT ALL DOCUMENTS WRITTEN BY DAY AND SIGNED ON THE [FOLLOWING] NIGHT ARE INVALID EXCEPT BILLS OF DIVORCE.

Gemara:
איתמר מפני מה תקנו זמן בגיטין
ר' יוחנן אמר משום בת אחותו
וריש לקיש אמר משום פירות
רבי יוחנן אמר משום בת אחותו סבר דילמא מזנה ומחפי עלה
It was stated {by Amoraim}:
Why did they institute time {=date} by get {=bills of divorce}?
Rabbi Yochanan said: Because of his sister's daughter.
And Resh Lakish said: Because of increment {"fruits"}.
Rabbi Yochanan said: Because of his sister's daughter -- he held that it is lest she engage in adultery and he shield her.

No comments: