Sunday, July 13, 2008

Rif Gittin 1b {2b - 6a}

1b

{Gittin 2b}

ורבא אמר לפי שאין עדים מצויין לקיימו

Rava said: It is because it is not easy to find witnesses who can confirm the signatures.

טעמא דאין עדים מצויין לקיימו הא יש עדים מצויין לקיימו אין צריך לומר בפני נכתב ובפני נחתם [דהכל] בקיאין לשמה

ורבה דאמר לפי שאין בקיאין לשמה אית ליה דרבא דאמר בעינן לקיימו
ובדין הוא דליבעי תרי אליבא דתרוייהו אלא משום עיגונא אקילו בה רבנן
The reason {for Rava} is that witnesses cannot be easily found to confirm it. But if there were witnesses easily found to confirm it, he does not need to say "Before me it was written and before me it was signed," for all are experts in the law that it must be written with them in mind.

And Rabba, who said that it is because they are not experts in the law that it must be written with them in mind, he also holds like Rava who said that we need to establish it.

{Gittin 3a}
And rightfully, we should have required two {bearers}, according to {the reasoning of} both of them. But because of concerns of chaining women, the Sages were lenient.

וסוגיין כרבא דהיכא דאיכא עדים דמקיימי ליה לא צריך למימר בפני נכתב ובפני נחתם אבל היכא דליכא עדים דמקיימי ליה צריך למימר בפני נכתב ובפני נחתם:
{Rif concludes:} And our sugya is like Rava. That where there are witnesses who can establish it, he does not need to say "before me it was written and before me it was signed." But where there are no witnesses to establish it, he needs to say "before me it was written and before me it was signed."

{Gittin 5b}
בר הדיא בעי לאיתויי גיטא אתא לקמיה דרבי אמי דהוה ממונה אגיטין
אמר ליה צריך אתה לעמוד על כל אות ואות
אתא לקמיה דרב אסי אמר ליה לא צריכת
וכי תימא אעביד לחומרא אתה מוציא לעז על הגיטין הראשונים.
Bar Hadaya came to bring a get. He came before Rabbi Ammi {our gemara: Rabbi Achi}, who was appointed on gittin.
He {=Rabbi Ammi} said to him: You need to stand over every single letter.
He came before Rabbi Assi {our gemara: Rabbi Ammi and Rabbi Assi}.
He {our gemara: they} said to him {bar Hadaya}: You do not need to. And if you say to act stringently, you are bringing forth slander on the gittin from beforehand.

רבה בר בר חנה אייתי גיטא דפלגא איכתיב קמיה ופלגיה לא איכתיב קמיה
אתא לקמיה דר' אלעזר
א"ל אפי' לא כתב בו אלא שיטה אחת לשמה שוב אינו צריך
רב אשי אמר אפילו שמע קן קולמוסא וקן מגילתא
Rabba bar bar Channa brought a get, half of which was written before him and half of which was not written before him. He came before Rabbi Eleazar.
He {=Rabbi Eleazar} said to him: Even if one line had been written with special intention, he needs no more.
Rav Ashi said: {Gittin 6a} Even if he heard the sound of the quill and the sound of the paper.

והלכתא כרב אשי
And the halacha is like Rav Ashi.

No comments: