7a
BEGIN PEREK TWO
{Gittin 15a}
Mishna:
המביא גט ממדינת הים ואמר בפני נכתב אבל לא בפני נחתם
בפני נחתם אבל לא בפני נכתב
בפני נכתב כולו ובפני נחתם חציו
בפני נכתב חציו ובפני נחתם כולו
פסול
אחד אומר בפני נכתב ואחד אומר בפני נחתם פסול
שנים אומרים בפנינו נכתב ואחד אומר בפני נחתם פסול
ור' יהודה מכשיר
אחד אומר בפני נכתב ושנים אומרים בפנינו נחתם כשר
IF THE BEARER OF A GET FROM 'FOREIGN PARTS' DECLARES: 'IT WAS WRITTEN IN MY PRESENCE BUT NOT SIGNED IN MY PRESENCE', [OR] 'IT WAS SIGNED IN MY PRESENCE BUT NOT WRITTEN IN MY PRESENCE', [OR] 'THE WHOLE OF IT WAS WRITTEN IN MY PRESENCE BUT ONLY ONE OF THE WITNESSES SIGNED IN MY PRESENCE', [OR] 'ONLY HALF WAS WRITTEN IN MY PRESENCE THOUGH ALL OF IT WAS {=BOTH WITNESSES} SIGNED IN MY PRESENCE' — IT IS INVALID.בפני נחתם אבל לא בפני נכתב
בפני נכתב כולו ובפני נחתם חציו
בפני נכתב חציו ובפני נחתם כולו
פסול
אחד אומר בפני נכתב ואחד אומר בפני נחתם פסול
שנים אומרים בפנינו נכתב ואחד אומר בפני נחתם פסול
ור' יהודה מכשיר
אחד אומר בפני נכתב ושנים אומרים בפנינו נחתם כשר
IF ONE [PERSON] DECLARES 'IT WAS WRITTEN IN MY PRESENCE AND ANOTHER SAYS, 'IT WAS SIGNED IN MY PRESENCE, IT IS INVALID.
IF TWO [PERSONS] DECLARE, 'IT WAS WRITTEN IN OUR PRESENCE AND ANOTHER SAYS, 'IT WAS SIGNED IN MY PRESENCE', IT IS INVALID:
RABBI YEHUDAH, HOWEVER, DECLARES IT VALID.
IF ONE DECLARES, 'IT WAS WRITTEN IN MY PRESENCE' AND TWO SAY, 'IT WAS SIGNED IN OUR PRESENCE', IT IS VALID.
Gemara:
בפני נכתב חציו ובפני נחתם כולו פסול
הי חציו אילימא חציו ראשון והאמר רבי אלעזר אפילו לא כתב בו אלא שיטה אחת לשמה שוב אינו צריך
אלא אמר רב אשי בחציו אחרון:
אמר רב אשי ואפילו אמר אני הוא עד שני פסול
מאי טעמא או כולו בקיום הגט או כולו בתקנת חכמים
אבל אם העידו שנים על חתימות יד שני כשר
אי נמי העיד הוא ואחר על חתימת יד שני כשר דליכא מידי דכי אמר חד כשר וכי אמרי תרי פסול וליכא נמי מידי דאילו אסיק איהו לכולה מילתא כשר וכי איכא אחר בהדיה פסול:
אמר רב שמואל בר יהודה אמר רבי יוחנן לא שאנו אלא שאין הגט יוצא מתחת ידי שניהם אבל הגט יוצא מתחת ידי שניהם כשר
הי חציו אילימא חציו ראשון והאמר רבי אלעזר אפילו לא כתב בו אלא שיטה אחת לשמה שוב אינו צריך
אלא אמר רב אשי בחציו אחרון:
"ONLY HALF WAS WRITTEN IN MY PRESENCE THOUGH ALL OF IT WAS {=BOTH WITNESSES} SIGNED IN MY PRESENCE' — IT IS INVALID":
This "half" -- if we say it was the first half -- but Rabbi Eleazar said: Even if only a single line was written with special intent {lishmah} no more is needed. Rather, Rav Ashi said: With the latter half.
{Gittin 15b}
בפני נכתב כולו ובפני נחתם חציו פסולThis "half" -- if we say it was the first half -- but Rabbi Eleazar said: Even if only a single line was written with special intent {lishmah} no more is needed. Rather, Rav Ashi said: With the latter half.
{Gittin 15b}
אמר רב אשי ואפילו אמר אני הוא עד שני פסול
מאי טעמא או כולו בקיום הגט או כולו בתקנת חכמים
אבל אם העידו שנים על חתימות יד שני כשר
אי נמי העיד הוא ואחר על חתימת יד שני כשר דליכא מידי דכי אמר חד כשר וכי אמרי תרי פסול וליכא נמי מידי דאילו אסיק איהו לכולה מילתא כשר וכי איכא אחר בהדיה פסול:
"'THE WHOLE OF IT WAS WRITTEN IN MY PRESENCE BUT ONLY HALF OF IT {=ONE WITNESS} WAS SIGNED IN MY PRESENCE,' IT IS INVALID":
Rav Ashi said: And even if he said "I am the second witness" it is invalid.
What is the reason? Either for all of it {=both signatures} we need to confirm the get or for all of it in accordance with the institution of the Sages.
But if two testified about the signature [sic] of the second hand, it is valid.
Alternatively, if he and another testified on the signature of the second hand, it is valid, for we would not say that if one says it, it is valid but if two say it it is invalid {Rashi: since even without saying that it was written and signed before him, he is believed to recognize the signatures}, nor would we say that if he said the entire matter it would be valid while if there is another beside him, it is invalid.
{Gittin 16a}
אחד אומר בפני נכתב ואחד אומר בפני נחתם פסול:Rav Ashi said: And even if he said "I am the second witness" it is invalid.
What is the reason? Either for all of it {=both signatures} we need to confirm the get or for all of it in accordance with the institution of the Sages.
But if two testified about the signature [sic] of the second hand, it is valid.
Alternatively, if he and another testified on the signature of the second hand, it is valid, for we would not say that if one says it, it is valid but if two say it it is invalid {Rashi: since even without saying that it was written and signed before him, he is believed to recognize the signatures}, nor would we say that if he said the entire matter it would be valid while if there is another beside him, it is invalid.
{Gittin 16a}
אמר רב שמואל בר יהודה אמר רבי יוחנן לא שאנו אלא שאין הגט יוצא מתחת ידי שניהם אבל הגט יוצא מתחת ידי שניהם כשר
"IF ONE [PERSON] DECLARES 'IT WAS WRITTEN IN MY PRESENCE AND ANOTHER SAYS, 'IT WAS SIGNED IN MY PRESENCE, IT IS INVALID":
Rav Shmuel bar Yehuda cited Rabbi Yochanan: They only learned this where the get did not go out from under both their hands {such that both were not agents} but if the get went out from under both of their hands, {Gittin 16b} it is valid.
Rav Shmuel bar Yehuda cited Rabbi Yochanan: They only learned this where the get did not go out from under both their hands {such that both were not agents} but if the get went out from under both of their hands, {Gittin 16b} it is valid.
No comments:
Post a Comment