10a
{Taanit 30a continues}
Mishna:
ערב תשעה באב לא יאכל אדם שני תבשילין ולא יאכל בשר ולא ישתה יין
רשב"ג אומר ישנה
ר' יהודה מחייב בכפיית המטה ולא הודו לו חכמים:
On erev 9th of Av, one should not eat two dishes {shnei tavshilin}, nor eat meat, nor drink wine.רשב"ג אומר ישנה
ר' יהודה מחייב בכפיית המטה ולא הודו לו חכמים:
Rabban Shimon ben Gamliel says: He should change {his ordinary way of living}.
Rabbi Yehuda obligates one to turn over the bed {as a sign of morning} and the Sages disagreed with him.
Gemara:
אמר רב יהודה אמר שמואל לא הודו לו חכמים עשאוהו כמי שמתו מוטל לפניו דאינו נוהג אבלות ואינו חייב בכפיית המטה.
Rav Yehuda cited Shmuel: "the Sages disagreed with him" -- they made him {the person in regard to 9th of Av} like one whose dead lay before him, where he does not practice mourning nor is obligating in overturning the bed.
א"ר יהודה אמר רב ל"ש אלא משש שעות ולמעלה אבל משש שעות ולמטה מותר.
אמר רב יהודה אמר רב לא שנו אלא בסעודה המפסיק בה אבל בסעודה שאין מפסיק בה מותר
ותרוייהו לקולא וצריכא דאי אשמעינן בסעודה המפסיק בה לחודה הוה אמינא אפי' משש שעות ולמטה קמ"ל משש שעות ולמעלה ואי אשמעינן משש שעות ולמעלה לחודה הוה אמינא אפילו בסעודה שאין מפסיק בה קמ"ל בסעודה המפסיק בה
תניא כלישנא קמא ותניא כלישנא בתרא
כלישנא בתרא הסועד ערב ת"ב אם עתיד לסעוד סעודה אחרת מותר לסעוד בשר ולשתות יין ואם לאו אסור
תניא כלישנא קמא ערב ת"ב לא יאכל אדם שני תבשילין ולא יאכל בשר ולא ישתה יין רבן שמעון בן גמליאל אומר ישנה א"ר יהודה כיצד משנה היה רגיל לאכול שני מיני תבשילין אוכל מין אחד היה רגיל לסעוד בי' בני אדם סועד בחמשה היה רגיל לשתות בי' כוסות שותה בחמשה בד"א מו' שעות ולמעלה אבל מו' שעות ולמטה מותר:
ת"ר כל מצות הנוהגות באבל נוהגות בט"ב. אסור ברחיצה ובסיכה ובנעילת הסנדל ובתשמיש המטה ואסור לקרות בתורה ובנביאים ובכתובים ולשנות במשנה ובתלמוד ובהלכות ובהגדות אבל קורא הוא במקום שאינו רגיל לקרות ושונה במקום שאינו רגיל לשנות וקורא בקינות ובאיוב ובדברים הרעים שבירמיה ותינוקות של בית רבן (אינן) בטלין בו ד"ר מאיר
ר' יהודה אומר אף אינו קורא במקום שאינו רגיל לקרות ואינו שונה במקום שאינו רגיל לשנות אבל קורא הוא בקינות ובאיוב ובדברים הרעים שבירמיה ותינוקות של בית רבן בטלין בו משו' שנא' פקודי ה' ישרים משמחי לב
והלכתא כר' יהודה:
והיכן אומרו אמר ר' ירמיה כל דבר שהוא להבא אומרו בעבודה וכל שהוא לשעבר אומרו בהודאה
כדתנן ונותן הודאה לשעבר וצועק לעתיד לבא
ונהגי עלמא למימרה בבונה ירושלים וסמכי אהאי דאמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב אע"פ שאמרו שואל אדם צרכיו בשומע תפלה אם בא לומר בסוף כל ברכה מעין אותה ברכה אומר:
גרסינן בפרק מקום שנהגו אמר שמואל אין תענית צבור בבבל אלא תשעה באב בלבד
דרש רבא עוברות ומיניקות מתענות ומשלימות בו כדרך שמתענות ומשלימות ביום הכפורים ובין השמשות שלו אסור
אמר ר' אלעזר אסור לו לאדם שיושיט אצבעו במים בתשעה באב כדרך שאסור ביום הכפורים
אמר רב יהודה אמר רב לא שנו אלא בסעודה המפסיק בה אבל בסעודה שאין מפסיק בה מותר
ותרוייהו לקולא וצריכא דאי אשמעינן בסעודה המפסיק בה לחודה הוה אמינא אפי' משש שעות ולמטה קמ"ל משש שעות ולמעלה ואי אשמעינן משש שעות ולמעלה לחודה הוה אמינא אפילו בסעודה שאין מפסיק בה קמ"ל בסעודה המפסיק בה
Rav Yehuda cited Rav: They only learned this regarding from 6 hours {in the day} and on, but earlier than 6 hours, it is permitted.
Rav Yehuda cited Rav: They only learned this regarding the dividing meal {leading into the fast} but the non-dividing meal, it is permitted.
And both of them are lenient, and are necessary. For if it had informed us only about the dividing meal, I would have believed that even earlier than 6 hours {it is forbidden}. Therefore it informs us that this is from 6 hours and on.
And if it had informed it only about "from 6 hours and on," I would have believed that this is true even by a non-dividing meal. Therefore it informs us that this is the dividing meal.
Rav Yehuda cited Rav: They only learned this regarding the dividing meal {leading into the fast} but the non-dividing meal, it is permitted.
And both of them are lenient, and are necessary. For if it had informed us only about the dividing meal, I would have believed that even earlier than 6 hours {it is forbidden}. Therefore it informs us that this is from 6 hours and on.
And if it had informed it only about "from 6 hours and on," I would have believed that this is true even by a non-dividing meal. Therefore it informs us that this is the dividing meal.
תניא כלישנא קמא ותניא כלישנא בתרא
כלישנא בתרא הסועד ערב ת"ב אם עתיד לסעוד סעודה אחרת מותר לסעוד בשר ולשתות יין ואם לאו אסור
תניא כלישנא קמא ערב ת"ב לא יאכל אדם שני תבשילין ולא יאכל בשר ולא ישתה יין רבן שמעון בן גמליאל אומר ישנה א"ר יהודה כיצד משנה היה רגיל לאכול שני מיני תבשילין אוכל מין אחד היה רגיל לסעוד בי' בני אדם סועד בחמשה היה רגיל לשתות בי' כוסות שותה בחמשה בד"א מו' שעות ולמעלה אבל מו' שעות ולמטה מותר:
There is a brayta like the first phrasing {of Rav} and there is a brayta like the latter phrasing.
Like the latter phrasing: If one eats on erev 9th of Av, if he will later eat another meal, it is permitted to eat meat and drink wine, and if not, it is forbidden.
There is a brayta like the first phrasing: On erev 9th of Av, one should not eat two dishes, nor eat meat not drink wine. Rabban Shimon ben Gamliel says: He should change {his accustomed practice}. Rabbi Yehuda said: How should he change? If he was used to eating two types of dishes, he should eat only one. If he was used to eat with ten people, he should eat with five. If he was used to drink with ten cups, he should drink five. When are these words said? From 6 hours and one, but from 6 hours and earlier, it is permitted.
Like the latter phrasing: If one eats on erev 9th of Av, if he will later eat another meal, it is permitted to eat meat and drink wine, and if not, it is forbidden.
There is a brayta like the first phrasing: On erev 9th of Av, one should not eat two dishes, nor eat meat not drink wine. Rabban Shimon ben Gamliel says: He should change {his accustomed practice}. Rabbi Yehuda said: How should he change? If he was used to eating two types of dishes, he should eat only one. If he was used to eat with ten people, he should eat with five. If he was used to drink with ten cups, he should drink five. When are these words said? From 6 hours and one, but from 6 hours and earlier, it is permitted.
ת"ר כל מצות הנוהגות באבל נוהגות בט"ב. אסור ברחיצה ובסיכה ובנעילת הסנדל ובתשמיש המטה ואסור לקרות בתורה ובנביאים ובכתובים ולשנות במשנה ובתלמוד ובהלכות ובהגדות אבל קורא הוא במקום שאינו רגיל לקרות ושונה במקום שאינו רגיל לשנות וקורא בקינות ובאיוב ובדברים הרעים שבירמיה ותינוקות של בית רבן (אינן) בטלין בו ד"ר מאיר
ר' יהודה אומר אף אינו קורא במקום שאינו רגיל לקרות ואינו שונה במקום שאינו רגיל לשנות אבל קורא הוא בקינות ובאיוב ובדברים הרעים שבירמיה ותינוקות של בית רבן בטלין בו משו' שנא' פקודי ה' ישרים משמחי לב
והלכתא כר' יהודה:
The Sages learnt {in a brayta}: All commandments which are practice by a mourner are practiced on the 9th of Av. Forbidden are washing {oneself}, anointing, wearing of sandals, and marital relations, and it is forbidden to read the Torah, Neviim, and Ketuvim, and to learn Mishna, Talmud, halacha and aggada. However he may read from a place he is not used to reading and learn from a place he is not used to learning, and may read Kinnot {=Eicha}, Iyyov, and the negative things in Yirmiyahu. And children in school are {one possible girsa: are not} let off on it. These are the words of Rabbi Meir.
Rabbi Yehuda says: He also does not read from the place he is not used to reading from, nor may he learn from the place he is not used to learning from, but he may read Kinnot {=Eicha}, Iyyov, and the negative things in Yirmiyahu. And children in school are let off on it, for it is written {Tehillim 19:9}:
ירושלמי ר' אחא אומר יחיד בתשעה באב צריך להזכיר מעין המאורע ומאי ניהו נחם ה' אלהינו עלינו ועל ישראל עמך ועל ירושלים עירך וכו'Rabbi Yehuda says: He also does not read from the place he is not used to reading from, nor may he learn from the place he is not used to learning from, but he may read Kinnot {=Eicha}, Iyyov, and the negative things in Yirmiyahu. And children in school are let off on it, for it is written {Tehillim 19:9}:
ט פִּקּוּדֵי יְשָׁרִים, מְשַׂמְּחֵי-לֵב; מִצְוַת ה בָּרָה, מְאִירַת עֵינָיִם. | 9 The precepts of the LORD are right, rejoicing the heart; the commandment of the LORD is pure, enlightening the eyes. |
והיכן אומרו אמר ר' ירמיה כל דבר שהוא להבא אומרו בעבודה וכל שהוא לשעבר אומרו בהודאה
כדתנן ונותן הודאה לשעבר וצועק לעתיד לבא
ונהגי עלמא למימרה בבונה ירושלים וסמכי אהאי דאמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב אע"פ שאמרו שואל אדם צרכיו בשומע תפלה אם בא לומר בסוף כל ברכה מעין אותה ברכה אומר:
Yerushalmi:
R' Acha says: An individual on the 9th of Av needs to make mention of the occasion, and what is this? Nachem = Console, O Hashem our God, us and Israel Your nation, and Yerushalayim Your city, etc.
R' Acha says: An individual on the 9th of Av needs to make mention of the occasion, and what is this? Nachem = Console, O Hashem our God, us and Israel Your nation, and Yerushalayim Your city, etc.
And where should he say it? Rabbi Yirmeya said: Anything which is for the future he says in the Avodah {= in Retzei, right before veTechzena} and anything which is for the past he says in Hodaah {Modim, thanking for what is past}, as we learn {in the 9th perek of Berachot, 4th Mishna}: "And he gives thanks for what is past and cries out for what will be in the future to come."
And the world is accustomed to say it in Bonei Yerushalayim {that is, in veLiyrushalayim Irecha beRachamim tashuv, right before the closing blessing of Baruch ata Hashem Bonei Yerushalayim...} and they are relying on this that Rav Yehuda son of Rav Shmuel bar Shelat cited Rav, that even though they said that one asks his needs in Shomeia' Tefilla {=Shema Koleinu} if he comes to say at the end of any blessing what is relevant to that blessing, he may say. {and Nachem is related in this way to Bonei Yerushalayim}
And the world is accustomed to say it in Bonei Yerushalayim {that is, in veLiyrushalayim Irecha beRachamim tashuv, right before the closing blessing of Baruch ata Hashem Bonei Yerushalayim...} and they are relying on this that Rav Yehuda son of Rav Shmuel bar Shelat cited Rav, that even though they said that one asks his needs in Shomeia' Tefilla {=Shema Koleinu} if he comes to say at the end of any blessing what is relevant to that blessing, he may say. {and Nachem is related in this way to Bonei Yerushalayim}
גרסינן בפרק מקום שנהגו אמר שמואל אין תענית צבור בבבל אלא תשעה באב בלבד
דרש רבא עוברות ומיניקות מתענות ומשלימות בו כדרך שמתענות ומשלימות ביום הכפורים ובין השמשות שלו אסור
אמר ר' אלעזר אסור לו לאדם שיושיט אצבעו במים בתשעה באב כדרך שאסור ביום הכפורים
We learn in perek Makom Shenahagu {Pesachim 54b}: Shmuel said: There is no public fast in Bavel except for the 9th of Av.
Rava expounded: Pregnant woman and nursing mothers fast and finish {the fast} on it, just as they finish the fast on Yom Kippur, and its twilight {bein hashmashot} is forbidden.
Rabbi Eleazar said: It is forbidden for one to stick his finger into water on the 9th of Av, just as it is forbidden on Yom Kippur.
Rava expounded: Pregnant woman and nursing mothers fast and finish {the fast} on it, just as they finish the fast on Yom Kippur, and its twilight {bein hashmashot} is forbidden.
Rabbi Eleazar said: It is forbidden for one to stick his finger into water on the 9th of Av, just as it is forbidden on Yom Kippur.
No comments:
Post a Comment