Wednesday, February 28, 2007

Rif Megillah 8a {Bava Batra 3b; Megillah 26b}

8a

וגרסי' בפ' השותפין והנ"מ דלא חזא ביה תיוהא אבל חזא ביה תיוהא סתר ובני לה כי הא דרב אשי חזא בה תיוהא בבי כנישתא דמתא מחסיא סתרה ובנייה ולא אפקיה לפוריא מינה עד דתקין לה שופכי:
And we learn in perek haShutfin {first perek of Bava Batra, 3b}: and these words are where he did not see cracks, but if he saw cracks, he may take it down and build it. Just like this that Rav Ashi saw cracks in the synagogue of Mata Mechasia and so took it down and began to rebuild it, and did not remove his bed from there until even the gutter-pipe was constructed.

{Megillah 26b resumes}
אמר רבא האי בי כנישתא חלופא וזבונא שרי אוגורה ומשכונה אסיר
מ"ט בקדושתה קיימא כדמעיקרא
ליבני נמי חלופינהו וזבונינהו שרי אוזפינהו אסור
והנ"מ בעתיקא אבל בחדתא לית לן בה
ואפילו למ"ד הזמנה מילתא היא הנ"מ כגון בגד למת דחזי לאשתמושי ביה אבל הני כטווי לארוג דמי וליכא מאן דאסר

Rava said: A synagogue, to exchange it or sell it is permitted, but to rent it or use as collateral is forbidden.
What is the reason? It stands in its sanctity as initially.
Its bricks as well, to exchange them or sell them is permitted, while lending them is forbidden.
And this is so by old ones, but new ones {which have not yet been used for kedusha} we have no issue with it. And even according to the opinion that designation has significance, that is such as clothing for a corpse, such that it is fit for using it, but here, it is like threads to weave with, and there is no one who would forbid.

מתנה בשבעה טובי העיר במעמד אנשי העיר פליגי בה רב אחא ורבינא חד אסר וחד שרי
מאן דאסר במאי תפקע קדושתה
ומאן דשרי אמר אי לאו דהוה ליה הנאה מיניה לא יהב ליה מתנה הלכך הויא ליה מתנה כזביניה והלכתא כמאן דשרי:

A present {rather than sale} done by seven leaders of the city in the assembly of the residents of the city -- Rav Acha and Ravina argue about this. One forbids and one permits. The one who forbids -- {he asks: } by what means does its sanctity leave? And the one who permits says, if there was no benefit to him, he would not have given it as a present. Therefore the present is like a sale. And the halacha is like the one who permits.

ת"ר תשמישי מצוה נזרקים תשמישי קדושה נגנזין ואלו הן תשמישי מצוה סוכה ולולב וציצית ושופר ואלו הן תשמישי קדושה דלוסקאות תפילין ומזוזות ותיק של ס"ת ונרתיק של תפילין ורצועותיהן
The Sages learnt {in a brayta}: Things used for a mitzvah may be discarded, while things used for holiness are hidden away. And the following are things used for a mitzvah: succah, lulav, tzitzit, shofar. And the following are things used for holiness: sacks for seforim, for tefillin and mezuzot, a sefer Torah case, a tefillin case, and their {tefillin} straps.

No comments: