Monday, January 05, 2009

Rif Bava Kamma 2b {8a}

2b

{Bava Kamma 8a}

היו לו עידית ובינונית וזיבורית ניזקין בעידית ובעל חוב בבינונית וכתובת אשה בזיבורית
היו לו עידית ובינוני' ניזקין בעידית ובע"ח וכתובת אשה בבינונית
בינונית וזיבורית ניזקין ובעל חוב בבינונית וכתובת אשה בזיבורית
עידית וזיבורית ניזקין בעידית ובעל חוב וכתובת אשה בזיבורית
If he had best grade, medium grade, and lowest grade, damages {are paid} with best grade, a creditor with medium grade, and a woman's ketuba with lowest grade.
If he had best grade and medium grade, then damages with best grade, and a creditor and a woman's ketuba with medium grade.
Medium and lowest grade, then damages and a creditor from medium grade, and a woman's ketuba from lowest grade.
Best and worst grade, then damages from the best grade and a creditor and a woman's ketuba from the lowest grade.

ותניא אחריתי בינונית וזיבורית ניזקין בבינונית ובעל חוב וכתובת אשה בזיבורית
קשיאן אהדדי
And another brayta:
Medium and lowest grade, then damages from medium grade, and a creditor and a woman's ketuba from lowest grade.

They contradict one another!

אמר רבינא בדעולא קמיפלגי
דאמר עולא דבר תורה בעל חוב בזיבורית שנאמר בחוץ תעמוד והאיש אשר אתה נושה וגו'
מה דרכו של אדם להוציא פחות שבכליו
ומה טעם אמרו בעל חוב בבינונית שלא תנעול דלת בפני לווין
מאן דאמר בעל חוב וכתובת אשה בזיבורית לית ליה דעולא
ומאן דאמר בעל חוב וניזקין בבינונית אית ליה דעולא:
Ravina said: They argue about something Ulla stated.
For Ulla said: As a matter of Biblical law, a creditor from worst grade, for it is stated {Devarim 24:11}:
יא בַּחוּץ, תַּעֲמֹד; וְהָאִישׁ, אֲשֶׁר אַתָּה נֹשֶׁה בוֹ, יוֹצִיא אֵלֶיךָ אֶת-הַעֲבוֹט, הַחוּצָה. 11 Thou shalt stand without, and the man to whom thou dost lend shall bring forth the pledge without unto thee.
What is the way a person would act? To bring out the lesser of his vessels. And for what reason did they say that a creditor {is paid} with medium grade? So as not to shut the door before borrowers.
The one who said that a creditor and a woman's ketuba is with lowest grade does not maintain this of Ulla. And the one who said that damages and the creditor are from medium grade land maintains this position of Ulla.

ת"ר מכרן לאחד או לשלשה בני אדם כאחד כולן נכנסו תחת הבעלים זה אחר זה כולן גובין מן האחרון
אין לו גובין משלפניו
אין לו גובין משלפני פניו
The Sages learnt {in a brayta}: If he sold them to one person, or to three people at once, all of them enter in place of the owners. One after the other, all of them {=all creditors} collect from the last one. {Then,} if he does not have, they collect from the one before him. If he does not have, they collect from the person who was before the one who was before.

האי מכרן לאחד היכי דמי
אילימא בבת אחת השתא לשלשה בני אדם כאחד דאיכא למימר דחד מינייהו קדים אמרת כולן נכנסו תחת הבעלים מכרן לאחד בבת אחת מיבעיא
(אלא פשיטא בזה אחר זה ולימא ליה
This instance of his selling to one individual, how so? If at the same time {he sold all the properties}, see now -- to three people at once, that there is to say that one of them preceded, you said that all of them entered in place of the owners, need you discuss selling to a single person at once?
(* Rather, it is obvious that {he sold them} one after the other. Then let him say to him

No comments: