Wednesday, December 10, 2008

Rif Kiddushin 25b - 26a {19b; 61a; 62a}

25b

גרסינן בפרקא קמא האומר לאשה הרי את מקודשת לי על מנת שאין ליך עלי שאר כסות ועונה הרי זו מקודשת ותנאו בטל דברי רבי מאיר רבי יהודה אומר בדבר שבממון תנאו קיים ואיתא נמי בפרק הזהב:
We learn in the first perek {Kiddushin 19b}:
If one says to a woman, "behold you are betrothed to me on condition that you do not have upon me {the obligations to provide} food, clothing, or marital relations," behold she is betrothed, yet his condition is nullified. These are the words of Rabbi Meir. Rabbi Yehuda says: In a monetary matter, his condition stands. And it also appears in perek haZahav {Bava Metzia 51a}.

{Kiddushin 61a}
Mishna:
ר"מ אומר כל תנאי שאינו כתנאי בני גד ובני ראובן אינו תנאי
שנא' ויאמר משה אליהם אם יעברו בני גד ובני ראובן אתכם את הירדן וגו' ואם לא יעברו חלוצים
רבי חנינא בן גמליאל אומר צריך הדבר לאמרו שאלמלא כן יש במשמע שאפילו בארץ כנען לא ינחלו:
המקדש את האשה ואמר סבור הייתי שהיא כהנת והרי היא לוייה לוייה והרי היא כהנת
Rabbi Meir says: Any condition which is not like the condition of the children of Gad and the children of Reuven is not a valid condition. For it is stated {Bemidbar 32:29-30}:
כט וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֲלֵהֶם, אִם-יַעַבְרוּ בְנֵי-גָד וּבְנֵי-רְאוּבֵן אִתְּכֶם אֶת-הַיַּרְדֵּן כָּל-חָלוּץ לַמִּלְחָמָה לִפְנֵי יְהוָה, וְנִכְבְּשָׁה הָאָרֶץ, לִפְנֵיכֶם--וּנְתַתֶּם לָהֶם אֶת-אֶרֶץ הַגִּלְעָד, לַאֲחֻזָּה. 29 And Moses said unto them: 'If the children of Gad and the children of Reuben will pass with you over the Jordan, every man that is armed to battle, before the LORD, and the land shall be subdued before you, then ye shall give them the land of Gilead for a possession;
ל וְאִם-לֹא יַעַבְרוּ חֲלוּצִים, אִתְּכֶם--וְנֹאחֲזוּ בְתֹכְכֶם, בְּאֶרֶץ כְּנָעַן. 30 but if they will not pass over with you armed, they shall have possessions among you in the land of Canaan.'
Rabbi Chanina ben Gamliel says: The matter needed to be said, for if not so, the implication would have been that even in the land of Canaan they would not inherit.

{Kiddushin 62a}
If one betrothed a woman and said: I thought that she was a kohenet and she is in fact a leviya; a Leviya and behold she is a kohenet;

26a
ענייה והרי היא עשירה עשירה והרי היא ענייה
הרי זו מקודשת מפני שלא הטעתו
a pauper and behold she is a rich woman; a rich woman and behold she is a pauper -- behold she is betrothed, for she did not trick him.

No comments: