22a
{Nedarim 65a}
Mishna:
ר' מאיר אומר יש דברים שהן כנולד ואינן כנולד.
ואין חכמים מודים לו
כיצד אמר קונם שאני נושא את פלונית שאביה רע
אמרו לו מת או שעשה תשובה
קונם לבית זה שאני נכנס שכלב רע בתוכו או נחש
אמרו לו מת הכלב או נהרג הנחש
הרי הן כנולד ואינן כנולד
ואין חכמים מודים לו:
AND RABBI MEIR SAID FURTHER: AN OPENING {FOR ABSOLUTION} MAY BE GIVEN FROM WHAT IS WRITTEN IN THE TORAH, AND WE SAY TO HIM. 'HAD YOU KNOWN THAT YOU WERE VIOLATING {THE INJUNCTIONS} OF {Vayikra 19:18}Vayikra 25:36}ואין חכמים מודים לו
כיצד אמר קונם שאני נושא את פלונית שאביה רע
אמרו לו מת או שעשה תשובה
קונם לבית זה שאני נכנס שכלב רע בתוכו או נחש
אמרו לו מת הכלב או נהרג הנחש
הרי הן כנולד ואינן כנולד
ואין חכמים מודים לו:
RABBI MEIR SAYS: SOME THINGS APPEAR AS NEW FACTS, AND YET ARE NOT [TREATED] AS NEW;
AND THE SAGES DO NOT AGREE WITH HIM.
HOW SO? IF HE SAYS, 'KONAM THAT I DO NOT MARRY SO AND SO, BECAUSE HER FATHER IS WICKED,' AND HE IS [THEN] TOLD, HE IS DEAD, OR, HE HAS REPENTED;
'KONAM, IF I ENTER THIS HOUSE, BECAUSE IT CONTAINS A WILD DOG, OR, 'BECAUSE IT CONTAINS A SERPENT,' AND HE IS [THEN] INFORMED, THE DOG IS DEAD, OR, THE SERPENT HAS BEEN KILLED,
THESE ARE AS NEW FACTS, YET ACTUALLY NOT [TREATED] AS NEW FACTS. BUT THE SAGES DO NOT AGREE WITH HIM.
{Nedarim 65b}
ועוד אר"מ פותחין לו מן הכתוב בתורה ואומרים לו אילו היית יודע שאתה עובר על לא תקום ולא תטור ולא תשנא את אחיך בלבבך ואהבת לרעך כמוך וחי אחיך עמך שמא יעני ואין אתה יכול לפרנסו ואמר אילו הייתי יודע שכן לא הייתי נודר מותר:AND THE SAGES DO NOT AGREE WITH HIM.
HOW SO? IF HE SAYS, 'KONAM THAT I DO NOT MARRY SO AND SO, BECAUSE HER FATHER IS WICKED,' AND HE IS [THEN] TOLD, HE IS DEAD, OR, HE HAS REPENTED;
'KONAM, IF I ENTER THIS HOUSE, BECAUSE IT CONTAINS A WILD DOG, OR, 'BECAUSE IT CONTAINS A SERPENT,' AND HE IS [THEN] INFORMED, THE DOG IS DEAD, OR, THE SERPENT HAS BEEN KILLED,
THESE ARE AS NEW FACTS, YET ACTUALLY NOT [TREATED] AS NEW FACTS. BUT THE SAGES DO NOT AGREE WITH HIM.
{Nedarim 65b}
לו אַל-תִּקַּח מֵאִתּוֹ נֶשֶׁךְ וְתַרְבִּית, וְיָרֵאתָ מֵאֱלֹהֶיךָ; וְחֵי אָחִיךָ, עִמָּךְ. | 36 Take thou no interest of him or increase; but fear thy God; that thy brother may live with thee. |
{Nedarim 65a}
Gemara:
מת נולד הוא
א"ר הונא נעשה כתולה נדרו בדבר
ר' יוחנן אמר וכבר מת וכבר עשה תשובה קאמרי ליה
ואיתותב ר' יוחנן בתלמודא:
א"ל רב חנא בר [רב] קטינא לרבה לימא כל דמעני לאו עלי נפיל דלימנו עליה גבאי ולפרנסיה בהדי כ"ע ומאי דמטי עלי בהדי כ"ע אפרנס א"ל שאני אומר כל הנופל אינו נופל ליד גבאי תחלה:
"And Rabbi Meir further said...":א"ר הונא נעשה כתולה נדרו בדבר
ר' יוחנן אמר וכבר מת וכבר עשה תשובה קאמרי ליה
ואיתותב ר' יוחנן בתלמודא:
But that he died is a new fact!
Rav Huna said: He is as if he suspended his vow by the matter.
Rabbi Yochanan said: Say it as "and he had already died; and he had already repented."
And Rabbi Yochanan is disproved in the Talmud.
{Nedarim 65b}
ועוד היה רמ"א כו'.Rav Huna said: He is as if he suspended his vow by the matter.
Rabbi Yochanan said: Say it as "and he had already died; and he had already repented."
And Rabbi Yochanan is disproved in the Talmud.
{Nedarim 65b}
א"ל רב חנא בר [רב] קטינא לרבה לימא כל דמעני לאו עלי נפיל דלימנו עליה גבאי ולפרנסיה בהדי כ"ע ומאי דמטי עלי בהדי כ"ע אפרנס א"ל שאני אומר כל הנופל אינו נופל ליד גבאי תחלה:
Rav Channa bar Rav Ketina said to Rabba: Let him say, "Not all who become poor fall upon me {for support}. Rather, they appoint a collector upon him and support him with everyone else. And that which touches me together with everyone else, I can support.
He said to him: That I say, he who falls {upon the community} does not fall at the beginning into the hands of the charity overseer.
Mishna:
פותחין לאדם בכתובת אשתו
ומעשה באחד שנדר מאשתו הנאה והיתה כתובתה ארבע מאות זוז ובאתה לפני ר"ע וחייבו לתת לה כתובתה
א"ל רבי שמנה מאות זוז הניח לנו אבא ונטל אחי ד' מאות זוז ואני נטלתי ד' מאות זוז
לא דיה שתטול היא מאתים ואני מאתים
א"ל ר"ע אפי' אתה מוכר שער ראשך אתה נותן לה כתובתה
אמר אילו הייתי יודע שכן לא הייתי נודר
והתירו ר"ע
ומעשה באחד שנדר מאשתו הנאה והיתה כתובתה ארבע מאות זוז ובאתה לפני ר"ע וחייבו לתת לה כתובתה
א"ל רבי שמנה מאות זוז הניח לנו אבא ונטל אחי ד' מאות זוז ואני נטלתי ד' מאות זוז
לא דיה שתטול היא מאתים ואני מאתים
א"ל ר"ע אפי' אתה מוכר שער ראשך אתה נותן לה כתובתה
אמר אילו הייתי יודע שכן לא הייתי נודר
והתירו ר"ע
A WIFE'S KETUBA MAY BE GIVEN AS AN OPENING {FOR ABSOLUTION}.
AND THERE WAS AN INCIDENT THAT A MAN VOWED NOT TO BENEFIT FROM HIS WIFE, AND HER KETUBAH AMOUNTED TO FOUR HUNDRED ZUZ. AND SHE {our Mishna: HE} CAME BEFORE RABBI AKIVA, WHO ORDERED HIM TO PAY HER HER KETUBA.
HE SAID TO HIM: RABBI, MY FATHER LEFT EIGHT HUNDRED ZUZ, OF WHICH MY BROTHER TOOK FOUR HUNDRED AND I TOOK FOUR HUNDRED. IS IT NOT ENOUGH THAT SHE SHOULD RECEIVE TWO HUNDRED AND I TWO HUNDRED?
RABBI AKIVA SAID TO HIM: EVEN IF YOU SELL THE HAIR OF YOUR HEAD YOU MUST PAY HER HER KETUBA.
HE SAID TO HIM: HAD I KNOWN THAT IT IS SO, I WOULD NOT HAVE VOWED.
AND RABBI AKIVA PERMITTED HIM.
AND THERE WAS AN INCIDENT THAT A MAN VOWED NOT TO BENEFIT FROM HIS WIFE, AND HER KETUBAH AMOUNTED TO FOUR HUNDRED ZUZ. AND SHE {our Mishna: HE} CAME BEFORE RABBI AKIVA, WHO ORDERED HIM TO PAY HER HER KETUBA.
HE SAID TO HIM: RABBI, MY FATHER LEFT EIGHT HUNDRED ZUZ, OF WHICH MY BROTHER TOOK FOUR HUNDRED AND I TOOK FOUR HUNDRED. IS IT NOT ENOUGH THAT SHE SHOULD RECEIVE TWO HUNDRED AND I TWO HUNDRED?
RABBI AKIVA SAID TO HIM: EVEN IF YOU SELL THE HAIR OF YOUR HEAD YOU MUST PAY HER HER KETUBA.
HE SAID TO HIM: HAD I KNOWN THAT IT IS SO, I WOULD NOT HAVE VOWED.
AND RABBI AKIVA PERMITTED HIM.
Gemara:
אפי' אתה מוכר שער ראשך
ש"מ מטלטלי משתעבדי לכתובה
אמר אביי קרקע שוה ד' מאות זוז
והא שער ראשו מטלטלי הויין
ה"ק אפי' אתה מוכר שער ראשך ואוכל
ש"מ אין מסדרין לבע"ח
א"ר נחמן בר יצחק לומר שאין מקרעין שטר כתובה:
"EVEN IF YOU SELL THE HAIR OF YOUR HEAD":ש"מ מטלטלי משתעבדי לכתובה
אמר אביי קרקע שוה ד' מאות זוז
והא שער ראשו מטלטלי הויין
ה"ק אפי' אתה מוכר שער ראשך ואוכל
ש"מ אין מסדרין לבע"ח
א"ר נחמן בר יצחק לומר שאין מקרעין שטר כתובה:
{Do} We deduce from this that movable objects are under a lien to the ketuba?
Abaye said: Land worth 400 zuz.
But the hair of his head is mentioned, which is movable property!
This is what it means to say: Even if you must sell your hair in order to each.
We thus deduce that we do not assess a debtors' means?
Rav Nachman bar Yitzchak said: {No.} {Nedarim 66a} It means that we do not tear up the ketuba deed {such that when he has money later, he must pay}.
Mishna:
פותחין בשבתות וימים טובים
בראשונה היו אומרים אותן הימים מותרין ושאר כל הימים אסורין
עד שבא ר"ע ולימד נדר שהותר מקצתו הותר כולו
כיצד
אמר קונם שאני נהנה לכולכם הותר אחד מהם הותרו כולם
שאני נהנה לזה ולזה הותר הראשון הותרו כולם הותר האחרון האחרון מותר וכולם אסורין
שאני נהנה לזה קרבן ולזה קרבן ולזה קרבן צריך פתח לכל אחד ואחד
WE OFFER AS AN OPENING SHABBAT AND YOM TOV.בראשונה היו אומרים אותן הימים מותרין ושאר כל הימים אסורין
עד שבא ר"ע ולימד נדר שהותר מקצתו הותר כולו
כיצד
אמר קונם שאני נהנה לכולכם הותר אחד מהם הותרו כולם
שאני נהנה לזה ולזה הותר הראשון הותרו כולם הותר האחרון האחרון מותר וכולם אסורין
שאני נהנה לזה קרבן ולזה קרבן ולזה קרבן צריך פתח לכל אחד ואחד
INITIALLY, THEY WOULD SAY THAT FOR THESE DAYS THE VOW IS CANCELED, BUT FOR OTHERS IT IS BINDING;
UNTIL RABBI AKIVA CAME AND TAUGHT: A VOW WHICH IS PARTIALLY ANNULLED IS ENTIRELY ANNULLED.
HOW SO?
IF ONE SAID, "KONAM THAT I {DO NOT} BENEFIT FROM ANY OF YOU," IF ONE WAS {SUBSEQUENTLY} PERMITTED {TO BENEFIT HIM}, THEY ARE ALL PERMITTED.
{BUT IF HE SAID, 'KONAM}THAT I {DO NOT} BENEFIT FROM THIS ONE AND THAT ONE,' IF THE FIRST IS PERMITTED, ALL OF THEM ARE PERMITTED. IF THE LAST IS PERMITTED, THE LAST IS PERMITTED BUT ALL {THE REST} OF THEM ARE FORBIDDEN.
{IF ONE VOWS,} 'KORBAN BE WHAT I BENEFIT FROM THIS ONE, KORBAN BE WHAT I BENEFIT FROM THAT ONE,' AN OPENING [FOR ABSOLUTION] IS NEEDED FOR EACH ONE INDIVIDUALLY
Gemara:
קונם שאני נהנה לכולכם
מאן תנא
אמר רבא ר' שמעון היא דאמר עד שיאמר שבועה לכל אחד ואחד
"KONAM THAT I {DO NOT} BENEFIT FROM ANY OF YOU":מאן תנא
אמר רבא ר' שמעון היא דאמר עד שיאמר שבועה לכל אחד ואחד
Who is the Tanna {who is the author of this statement}?
Rava said: It is Rabbi Shimon, who said: Until he says "an oath" to each and every one.
No comments:
Post a Comment