21b
{Nedarim 64b}
שפותחין לאדם בנולד ורבנן הני מי מתו והאמר ר' יוחנן משום רשב"י כל מקום שנאמר נצים ונצבים אינו אלא דתן ואבירם. אמר ר"ש בן לקיש שירדו מנכסיהם ועני חשוב כמת:
צריך לפרט הנדר או לא
רב פפא אמר צריך
רב נחמן בר יצחק אמר אין צריך
דאי אמרת צריך זמנין דגייז וחכם מה דשמע מיפר
ורב פפא אמר צריך דלמא אמילתא דאיסורא משתבע
והלכתא כרב פפא:
מנה"מ א"ר נחמן דכתיב ויאמר ה' אל משה במדין
א"ל הקב"ה למשה במדין נדרת לך והתר לך במדין
דכתיב ויואל משה לשבת את האיש
ואין אלה אלא שבועה דכתיב ויבא אותו באלה
וכתיב וגם במלך נבוכדנצר מרד אשר השביעו באלהים
מאי מרדותיה אשכחיה צדקיהו לנבוכדנצר דקאכיל ארנבת חייא
א"ל נבוכדנצר לצדקיהו אשתבע לי דלא מגלית לי ולא תזלזל במלכותא
אשתבע ליה
לסוף הוי מצטער צדקיהו בגופיה אתשיל אשבועתיה ואמר
שמע נבוכדצר דקא מבזין ליה
שלח ואייתי סנהדרין וצדקיהו
אמר להו חזיתון מאי דעביד צדקיהו ולאו הכי הוי משתבע בשמיה דשמיא דלא מגלית
אמרו ליה אתשיל אשבועתיה
אמר להו מי מתשיל אשבועתא אמר ליה אין
א"ל בפניו או שלא בפניו
א"ל בפניו
ואמאי עבדיתון הכי ולא אמריתון ליה לצדקיהו
מיד ישבו לארץ ידמו זקני בת ציון
אמר ר' יצחק ששמטו כרים מתחתיהן
that we suggest an opening {for a vow} for a person with a new fact.
And the Rabbanan -- Did these indeed die? But Rabbi Yochanan said in the name of Rabbi Shimon ben Yochai: Anyplace where it is stated "quarreling" and "standing," it is only a reference to Datan and Aviram. {And we see these two later, explicitly, by Korach's rebellion.} Rabbi Shimon ben Lakish said: That they descended from their assets, and a pauper is considered as dead. {And, we might add to explain this gemara, this is not considered a new fact since it is a common event which might be foreseen. See inside.}
גרסינן בפרק השולחAnd the Rabbanan -- Did these indeed die? But Rabbi Yochanan said in the name of Rabbi Shimon ben Yochai: Anyplace where it is stated "quarreling" and "standing," it is only a reference to Datan and Aviram. {And we see these two later, explicitly, by Korach's rebellion.} Rabbi Shimon ben Lakish said: That they descended from their assets, and a pauper is considered as dead. {And, we might add to explain this gemara, this is not considered a new fact since it is a common event which might be foreseen. See inside.}
צריך לפרט הנדר או לא
רב פפא אמר צריך
רב נחמן בר יצחק אמר אין צריך
דאי אמרת צריך זמנין דגייז וחכם מה דשמע מיפר
ורב פפא אמר צריך דלמא אמילתא דאיסורא משתבע
והלכתא כרב פפא:
We learn in perek haSholeach {=the 4th perek of Gittin, daf 35b}:
Does one need to spell out the vow {when asking absolution} or not?
Rav Pappa said: He needs to.
Rav Nachman bar Yitzchak said: He does not need to.
For if you say that he needs, there are times that he will cut off his words, and the sage will only annul that which he hears.
And Rav Pappa said: He needs to, for perhaps he swore about something which was forbidden.
And the halacha is like Rav Pappa.
{Nedarim 65a}
תניא הנודר הנאה מחבירו אין מתירין לו אלא בפניוDoes one need to spell out the vow {when asking absolution} or not?
Rav Pappa said: He needs to.
Rav Nachman bar Yitzchak said: He does not need to.
For if you say that he needs, there are times that he will cut off his words, and the sage will only annul that which he hears.
And Rav Pappa said: He needs to, for perhaps he swore about something which was forbidden.
And the halacha is like Rav Pappa.
{Nedarim 65a}
מנה"מ א"ר נחמן דכתיב ויאמר ה' אל משה במדין
א"ל הקב"ה למשה במדין נדרת לך והתר לך במדין
דכתיב ויואל משה לשבת את האיש
ואין אלה אלא שבועה דכתיב ויבא אותו באלה
They learnt {in a brayta}: One who vowed off benefit from his fellow, they only release him in his {=the fellow's} presence.
From where do we know these words? Rav Nachman said: Because it is written {Shemot 4:19}
For it is written {Shemot 2:21}
And ala only means an oath, for it is written {Yechezkel 17:13}: {talking about Tzidkiyahu and Nevuchadnezzar}
From where do we know these words? Rav Nachman said: Because it is written {Shemot 4:19}
For it is written {Shemot 2:21}
כא וַיּוֹאֶל מֹשֶׁה, לָשֶׁבֶת אֶת-הָאִישׁ; וַיִּתֵּן אֶת-צִפֹּרָה בִתּוֹ, לְמֹשֶׁה. | 21 And Moses was content to dwell with the man; and he gave Moses Zipporah his daughter. |
And ala only means an oath, for it is written {Yechezkel 17:13}: {talking about Tzidkiyahu and Nevuchadnezzar}
וכתיב וגם במלך נבוכדנצר מרד אשר השביעו באלהים
מאי מרדותיה אשכחיה צדקיהו לנבוכדנצר דקאכיל ארנבת חייא
א"ל נבוכדנצר לצדקיהו אשתבע לי דלא מגלית לי ולא תזלזל במלכותא
אשתבע ליה
לסוף הוי מצטער צדקיהו בגופיה אתשיל אשבועתיה ואמר
שמע נבוכדצר דקא מבזין ליה
שלח ואייתי סנהדרין וצדקיהו
אמר להו חזיתון מאי דעביד צדקיהו ולאו הכי הוי משתבע בשמיה דשמיא דלא מגלית
אמרו ליה אתשיל אשבועתיה
אמר להו מי מתשיל אשבועתא אמר ליה אין
א"ל בפניו או שלא בפניו
א"ל בפניו
ואמאי עבדיתון הכי ולא אמריתון ליה לצדקיהו
מיד ישבו לארץ ידמו זקני בת ציון
אמר ר' יצחק ששמטו כרים מתחתיהן
And it is written {II Divrei HaYamim 36:13}:
"Any why have you does this, and not said this to Tzidkiyahu?"
Immediately, {Eicha 2:10}:
"Any why have you does this, and not said this to Tzidkiyahu?"
Immediately, {Eicha 2:10}:
No comments:
Post a Comment