Tuesday, September 01, 2009

Rif Bava Batra 7a {Sanhedrin 26b; Bava Batra 11a - b}

7a


See the Rif inside here.

{Sanhedrim 26b}
גרסינן בפ' דיני ממונות
אמר רב נחמן אוכלי דבר אחר ומאי ניהו מקבלי צדקה של עכו"ם פסולין לעדות
ולא אמרן אלא בפרהסיא אבל בצינעא לא
ובפרהסיא נמי לא אמרן אלא דהוה ליה לאיתזוני בצינעא וקא מבזי נפשיה בפרהסיא
אבל לא הוה אפשר ליה לאיתזוניה בצינעא לא דחיותיה היא:
We learn in perek Dinei Mamonot {=perek Zeh Borer, Sanhedrin 26b}:
Rav Nachman said: Those who eat the other thing {pork} -- and who are they? Those who accept the charity of heathens -- are invalid for testimony.
And they only said this regarding publicly doing so, but privately, no. And publicly as well, they did not say, except where he has what to be supported from privately, and he degrades himself {by accepting it} in public. But if it is not possible for him to obtain support privately, no, for it is a matter of life.

{Bava Batra 11a}
Mishna:
אין חולקין את החצר עד שיהא בה ארבע אמות לזה וארבע אמות לזה
ולא את השדה עד שיהא בה תשעת קבין לזה ותשעת קבין לזה
רבי יהודה אומר תשעה חצאי קבין לזה וכן לזה
ולא את הגנה עד שיהא בה חצי קב לזה וחצי קב לזה
ר' עקיבא אומר בית רובע
ולא את הטרקלין ולא את המורן ולא את השובך ולא את הטלית ולא את המרחץ ולא את בית הבד עד שיהא בהן כדי לזה ולזה
אימתי בזמן שאין שניהן רוצין אבל בזמן ששניהם רוצין אפילו בפחות מיכן יחלוקו
וכתבי הקדש אע"פ ששניהם רוצין לא יחלוקו:
A COURTYARD SHOULD NOT BE DIVIDED UNLESS THERE WILL BE [AFTER THE DIVISION] AT LEAST FOUR CUBITS FOR EACH OF THE PARTIES. A FIELD SHOULD NOT BE DIVIDED UNLESS THERE WILL BE NINE KABS' [SPACE] FOR EACH.
RABBI YEHUDA SAYS, UNLESS THERE WILL BE NINE HALF-KABS [SPACE] FOR EACH.

A VEGETABLE GARDEN SHOULD NOT BE DIVIDED UNLESS THERE WILL BE HALF A KAB FOR EACH.
RABBI AKIVA, HOWEVER, SAYS, A QUARTER KAB'S SPACE.

A HALL, A DRAWING ROOM, A DOVECOT, A GARMENT, A BATHHOUSE, AN OLIVE PRESS AND AN IRRIGATED PLOT OF LAND SHOULD NOT BE DIVIDED UNLESS SUFFICIENT WILL BE LEFT FOR EACH PARTY.

WHEN IS THIS THE RULE? WHEN ONE OR OTHER OF THE OWNERS IS NOT WILLING TO DIVIDE. BUT IF BOTH AGREE, THEY CAN DIVIDE EVEN IF LESS THAN THESE QUANTITIES [WILL BE LEFT].
SACRED WRITINGS, HOWEVER, MAY NOT BE DIVIDED EVEN IF BOTH AGREE.

Gemara:
א"ר אסי א"ר יוחנן ד"א שאמרו חוץ משל פתחים
תניא נמי הכי אין חולקין את החצר עד שיהא בה שמונה אמות לזה ושמונה אמות לזה
והא תנן ארבע אמות אלא לאו ש"מ כדרבי אסי אמר רבי יוחנן ש"מ

והני מילי בשאין אחד מהן מכיר את חלקו שכל אחד ואחד מהן יש לו רשות להשתמש בכולה אבל אם כל אחד מהן מכיר את חלקו ואינו יכול להשתמש בחלקו של חבירו חולקין ואע"פ שאין שם שמונה אמות לזה ושמונה אמות לזה
Rabbi Assi cited Rabbi Yochanan: The four cubits of which they spoke are exclusive of the space in front of the doors.
A brayta also said so: A courtyard should not be divided unless eight cubits will be left to each party.
But we learnt {in the Mishna} "four cubits"!
Rather, do we not deduce like this of Rabbi Assi citing Rabbi Yochanan? We indeed so deduce.

ממאי מדאמרי' בריש פירקא ואי היזק ראיה שמיה היזק מאי איריא רצו אפי' לא רצו נמי פלגי
א"ר יוחנן משנתנו בשאין בה דין חלוקה ואי לית בה דין חלוקה כי רצו מאי הוי ליהדרו בהו
ופריק שקנו מידן ברוחות
רב אשי אמר כגון שהלך זה בעצמו והחזיק וזה בעצמו והחזיק
ש"מ דמתני' דקתני רצו בשאין כל א' מהם מכיר את חלקו הילכך כיון דקנו מידם ברוחות אי נמי אחזיק כל חד מיניהו במנתיה איסתליק ליה רשות ממנתא דחבריה ופלגי ולא מצי לעכובי אהדדי ואף על גב דלית בה דין חלוקה דהא ליכא לכל חד מינייהו רשותא במנתא דחבריה:
From what? From what we said in the beginning of the perek:
And if damage of seeing is called damage, why does it matter if they wish? When they don't wish as well, they must split. Rabbi Yochanan said: Our Mishna is where there is no law {/right} of division... And if it was where there was no right of division, when they agreed, what of it {that they can be compelled}? Either can retract! And they resolve: Where he acquired in from his hand in terms of sides. Rav Ashi said: Such that this one went by himself and took hold of {via kinyan chazaka} his share, and this one, by himself took hold of his share.
we deduce that our Mishna which taught "they wanted" was where neither of them recognizes his portion; therefore, since they acquired from their hands sides, or alternatively, each of them took possession {via chazaka} of his portion, the his dominion over the portion of his friend has gone, and they have split, such that they are not able to block one another, even though there is not in it a law of splitting, for behold, neither of them has dominion in the portion of his friend.

{Bava Batra 11a{
אמר רב הונא חצר לפי פתחיה מתחלקת
ורב חסדא אמר נותן לכל פתח ופתח ארבע אמות והשאר חולקין בשוה

תניא כוותיה דרב חסדא פתחים שבחצר יש להן ארבע אמות לכל אחד ואחד
היה לזה פתח אחד ולזה שני פתחים זה שיש לו פתח אחד נוטל ארבע אמות וזה שיש לו שני פתחים נוטל ח' אמות והשאר יחלוקו בשוה
היה לו פתח א' רחב שמונה אמות נוטל ח' אמות כנגד הפתח ברוחב ד' אמות בחצר

והני ד' אמות על ח' אמות דקאמר ד' אמות על ח' אמות דוקא ולא סגיא בבציר מארבע אמות ואע"ג דאיכא עשר אמין באורכא אי ליכא בפותיא ארבע אמות לית בה דין חלוקה
דכיון דלית בה ד' אמות לא חזיא לתשמישתא
Rav Huna said: Each party takes a share in the courtyard proportionate to the number of his doors.
And Rav Chisda said: four cubits are allowed for each door and the remainder is divided equally.

A brayta in accordance with Rav Chisda: Doors opening on to the courtyard carry with them a space of four cubits. If one of the joint owners has one door and the other two doors, [if they divide] the one who has one door takes four cubits and the one who has two doors takes eight cubits, and the remainder is divided equally. If one has a doorway eight cubits broad, he takes eight cubits facing his door and four cubits in the courtyard.

And these 4 cubits X 8 cubits that it said are specifically 4 cubits X 8 cubits, and it is not sufficient with {equivalent area but with} less than 4 cubits; and even if there are 10 cubits in length, if there are not 4 cubits in width, there is not in this the law of division. For since there are not four cubits in it, it is not fit for use.

אמר אמימר האי חפירה דסופלי יש לו ד"א לכל רוח
ולא אמרן אלא דלא ייחד לה פיתחא אבל ייחד לה פיתחא אין לו אלא ארבע אמות לפני פתחו בלבד
Amemar said: This pit holding date-stones, it has four cubits on all sides.
And they only said this where he has no designated door from which he goes to it, but if he has a designated door, {Bava Batra 11b} it carries with it only four cubits in front of his door.

אמר רב הונא אכסדרה אין לה ד' אמות
טעמא מאי משום פירוק משאות הכא אפשר דעייל לגואי ומפריק
מותיב רב ששת אחד שערי בתים וא' שערי אכסדראות יש להן ד"א
כי תניא ההיא באכסדרה רומיתא דלא אפשר למיעל לגואי ומפריק
Rav Huna said: An exedra {a covered way, open at the sides} does not have four cubits.
What is the reason {usually for four cubits}? To provide space for the owner to unload his animals. If there is an exedra he can go into it and unload there.

Rav Sheshet objected: 'Gates of exedras equally with gates of houses carry with them four cubits.'
Where it taught that {in a brayta}, it was regarding a Roman exedra, where it is not possible to enter and unload.

תנו רבנן בית שער אכסדרה
The Sages learnt {in a brayta}: A lodge {at the entrance of a large house}, an exedra

No comments: